miércoles, 24 de noviembre de 2010

Keridos amigos,

En el anyo 1263 le-misparam, en la sivdat de Barcelona, Reyno d’Aragon, las disputas teolojikas entre un haham sefaradi, el Ramban, yamado komunmente Nahmanides, z"l, tuvyeron luguar kon el buto d'amostrar la presupuesta vedrat tokante al Kistyanizmo a eskuentra del Djudezmo. El Ramban, z"l, favlo avyertamente i, en la konkluysyon de talas disputas el Rey Djaume I d’Aragon, denusyo ke en su vida no aviya sintido un kavzo tanto endjusto en un pleyto de tanta djustedat. Est’evenimyento avryo las puertas a un masivo kemar de literatura djudiya i el Ramban, z"l, se demudo de rezidensya a Provensa ande, al eskapijo de su vida, fue niftar. Fue tambyen en la konkluysyon de las disputas de 1263 le-misparam ke una munchedumbre enorme de Sefaradis sufryeron el baftizmo forsado, Sefaradis los antepasados de muestros Bnei a-Anusim a-Sefaradim d’oy diya.
Aun kon esto, fue la Grande Disputa de Tortoza, en Terragona del Reyno d’Aragon, en serka de los anyos 1413-1414 le-misparam, ke produyzyo las mas drastikas konsekuensas para el puevlo djudyo. En 1412 le-misparam, el Anti-Papa Bendicto XIII, ken fue rekonosido komo tal en el Reyno d’Aragon, enkomendo ke vinyeran reprezentantes de las komunidades djudiyas d'Aragon i Katalunya para una disputa delantre de el mezmo tokante a los argumentos d’un Djudyo konverso i oportunisto nombrado Djeronimo. La disputa aturo kuaji 20 mezes, entre los kualos 69 apanyamyentos tuvyeron luguar. El Papa Benedicto XIII mezmo s’asento komo kapo i djuez, un rolo muy aktivo.

Des del propryo empesijo, la disputa no tomo la forma d’una diskusyon livera entre los partisipantes, si non d’una d’atakes propagandistikos misyoneros akompanyados de presyon psikolojika fin a la punta de yegar a l’entimidasyon y las amenasas de la vanda kistyana a eskuentra de los Djudyos, kon el buto de forsarlos a akseptar los argumentos de sus adversaryos. En esta disputa los delegados djudyos los mas distingidos fueron el Haham Zerahya a-Levi, el Haham Astruk a-Levi, el Haham Yosef Albo, i el Haham Matityau a-Yiz’hari.

Pishin duspues del primer enkontro, el Papa anunsyo – a la kontra de las promesas kon las kualas se aviya akonantado – ke no era su entisyon ver despleygarse una diskusyon entre dos partes egualas, si non ver prezentarse la prova de vedrat del Kistyanizmo y sus prinsipyos. Estonses, Djeronimo empeso la disputa kon velada amenasa a eskuentra de los ovstinados Djudyos, y alora paso a l’amenasa derecha. En los argumentos prezentados por los Djudyos, Djeronimo les arrespondyo en akuzandolos d’ereshiya en kontra las sus proprya relijyon i ke por tala razon doviyan de ser tratados por el Santo Ofisyo de l’Inkizisyon. Adyentro d’esta pezgada atmosfera los reprezentantes fueron travados d’espanto i de konfuzyon.
En vezes, dunke, no tenivan la fuersa o no reushyeron a arresponder en lo djusto, sovre todo en vista de las repuestas ke no le plaziyan al Papa i k’espertaron vulgaras baranas.

La disputa de Tortoza konduysyo a isterikas ondas de konversyon forsada de Djudyos i de famiyas enteras de Djudyos al Katolisizmo Romano a toda la longura i l’anchura de los Reynos d’Aragon i de Kastilya, fakto ke rezulto en un’amplya difuzyon de pogromes ke los forsavon a los Sefaradis a konvertirsen en el anyo 1391 le-misparam. D’esta mizeridat de los Sefaradis dezgrasyados desyenden en toda provavilidat la mas graude parte de los Bnei a-Anusim a-Sefaradim aktualmente.

Koelet, (el livro d’Eklesyastes) mos dize k’egziste un tyempo i luguar para todo. Para los Bnei a-Anusim a-Sefaradim, tal momento ya yego. Akel tyempo es agora i el luguar esta aki en el siber-espasyo.

Omildemente, yo, Charles Barouh Abraham, komo reprezentante de mi puevlo djudyo, el Remanente d’Israel, desendyentes de los refujyados de los Reynos d’Aragon i de Kastilya en 1492 le-misparam, aki do akeyos pasos avante para revijitar la Disputa de Tortoza. Oy diya la Egliza dove konsiderar en l’odjetivo i kon myente avyerta muestra repuesta a todos akeyos ke pudyeran kometer la endjustisya del ombre kontra sus semejantes en nombre del "Principe de la Paz". Es mi dezeyo ardyente ke esta repuesta muestra yege a alkansar en lo djeneral a todos muestros ermanos pedridos, los Bnei a-Anusim a-Sefaradim en la Peninsula Iberika i en el Muevo Mundo, i en lo partikular mezo los ordinatores bibliotekaryos a todos los relijiyozos ke bushkan de ser senseros i onestos, los moradores de los monasteryos i las monjeriyas del mundo luzo-ispaniko.

Esta vez en muestra estorya, no tomamos la defensiva komo la ultima vez en la sivdat de Tortoza, Tarragon, el Rayno d’Aragon, delantre del Papa i los Prinsipes de la Egliza. Non, esta vez kon byervos firmes i siguros tomamos la palavra komo konsejero d’amavilidat i d’amistat delantre del D.io i de los muestros, los Bnei a-Anusim a-Sefaradim.

La orasyon de prima emportansya en la Kistyandat s’entitula en el latin de la Egliza Katolika Romana el "Pater Noster". Est’orasyon, asigun el Evanjelyo de Lukas, fue pronunsyada por Jesus kuando sus deshiplos arrogaron ke los ambeze a orar: "Y sucedio que, estando el orando en cierto lugar, cuando termino, le dijo uno de sus discipulos, Senyor, ensenyamos a orar’, como ensenyo Juan a sus discipulos," (Biblia de Jerusalem, Lucas 11:1). Kon este versiklo mo s’entroduize a una de las mas breves, i ainda mas ekstensiva- mente elavoradas orasyones ke ya se pudyera ekspresar. Rigurozamente monoteista, el "Padre Nuestro" ya sirvyo a traverso los syeglos komo el prototipo ideal de la fervyente orasyon i rogativa de todos los Kistyanos.
Sera mezo un’analiza detalyada d’esta orasyon ke arresponderemos en este momento de l’estorya sefaradiya a la Disputa de Tortoza.
Angel para Shabat
Pensamientos de Acción de Gracias
Por el Rabino Marc D. Angel
El presidente George Washington proclamó el jueves 26 de noviembre de 1789 como día nacional de acción de
gracias a D-s “por su cuidado y protección a la gente de este país desde antes de su transformación como
nación, por la señal y misericordia, la interposición favorable de Su Providencia en el transcurso y fin de la última
guerra, por la paz, la unidad y la tranqulidad que tenemos, y por la manera pacífica y racional que vivimos, que
dejó establecer las formas de gobierno para nuestra seguridad, felicidad, y especialmente para la nación, con la
recientemente instituida, libertad civil y religiosa con la que hemos sido bendecidos, y por los medios de adquirir
y divulgar conocimientos útiles y, en general, por todos las grandes y variadas dadivas que Él nos ha dado”.
En esta ocasión las comunidades judías en los Estados Unidos se quedaron muy contentas con el papel que
desempeñaron en la construcción de este nuevo país. Ya en 1784, los líderes de la Congregación Shearith Israel
de New York (fundada en 1654) enviaron una carta al gobernador George Clinton, en nombre de la “Ancestral
Congregación de los Israelitas”, en la que decia: “Aunque la sociedad a la que pertenecemos es pequeña en
comparación con otras sociedades religiosas, sin embargo estamos orgullosos de que no había nadie con más
apego a la causa americana en la última guerra de Estados Unidos contra Gran Bretaña .... Y ahora esperamos
con gusto para disfrutar de los felices días en virtud de una constitución sabia que preservará las bendiciones
inestimables de la libertad civil y religiosa”.
Un nuevo país nació, y los judios participaron activamente en su formación. Eran ciudadanos de pleno derecho
en los Estados Unidos. No era así para los judios en Europa o del mundo musulmán. Los judios americanos
fueron los primeros ciudadanos, en la historia de la diáspora, con el mismo plano de igualdad de sus vecinos no
judíos, habiendo participado en la lucha por la independencia de una nueva nación. Cuando el presidente
Washington creó el Día de Acción de Gracias, los judios observarban este día con alegría y orgullo. En la
Shearith Israel en New York, el Rabino Gershom Mendes Seixas organizó un servicio de oraciones, y pronunció
un discurso en el que llamó a los judios “para apoyar a este gobierno que se basa en los más estrictos principios
de igualdad, libertad y justicia”. En los años siguientes, el Día de Acción de Gracias se celebró de la misma forma
en la Shearith Israel y en otras comunidades judías. Esta epoca siempre fué declarada en nombre del pueblo
estadounidense, y fué observada por cada ciudadano de acuerdo a su propia fé.
En 1817, el Estado de New York establece la celebración anual del Día de Acción de Gracias. La Shearith Israel
lo hace anualmente - excepto en 1849 y 1854. En estos años, el Gobernador del Estado proclamó el día
específicamente para los “cristianos” en vez de ser para todos los estadounidenses. Fuera estos dos años, la
Acción de Gracias ha sido celebrada por todos los estadounidenses, cada uno según su propia fé.
A veces se escucha en los círculos judíos ortodoxos que el Día de Acción de Gracias es un “día de fiesta no
judío” y no debe ser observado por judios religiosos. Este punto de vista está históricamente equivocado y es
moralmente cuestionable. El Día de Acción de Gracias es un día de fiesta nacional estadounidense para todos
los residentes de los EE.UU., de todas las religiones. Los judios participan del Día de Acción de Gracias desde
principios de la historia de los Estados Unidos. Este día de fiesta nacional pertenece a judios y a todos los
estadounidenses. Es importante que los judios se unán a los ciudadanos estadounidenses para celebrar el Día
de Acción de Gracias al Todopoderoso por todas las bendiciones que ha concedido a este país. Los judios, en
particular, tienemos muchas razones para agradecer a D-s por las oportunidades y las libertades concedidas a
nosotros en los Estados Unidos. En su famosa carta a la comunidad judía de Newport, en 1790, el Presidente
Washington escribió: “Que los hijos del linaje de Abraham, que habitan en esta tierra disfruten de la buena
voluntad de los demás, y que cada uno se siente debajo de su vid y su higuera, y no tenga a nadie que lo
amedronte”. Estas son las palabras que expresan el mejor espíritu américano, al que debemos ser muy
agradecidos.
Feliz Dia de Acción de Gracias.